Нецільове використання та робота «молодої команди» — колишній начальник фінансового управління про справи з грошима «по-мукачівськи»

Іван Білащинець – фінансовий аналітик,  фаховий економіст, захистив диплом з теми «Стратегічне планування муніципальних фінансів» під час курісів підвищеення кваліфікації Університету США «Санта-Круз» (штат Арізона, м. Тусон). Працював  у Державній податковій службі, начальником фінансового управління Мукачівського міськвиконкому, начальником Мукачівської об’єднаної державної фінансової інспекції, заступником керівника у банківських структурах.

З Іваном Білащинцем говоримо про те, як зростає бюджет  Мукачева, які проекти для міста втілили у міській владі, скільки залучено інвестицій, та що за час каденції діючої міської влади зроблено для жителів міста.

ДЛЯ ДОВІДКИ:

Загальний бюджет Мукачева

2016 РІК  – 619 МЛН ГРН.

2017 РІК – 1 МЛРД 002,5 МЛН. ГРН.

2018 РІК — 1 МЛРД 182,8 МЛН. ГРН.

2019 РІК – 1 МЛРД 222,7 МЛН.ГРН

 

ФЕНОМЕН ЗРОСТАННЯ БЮДЖЕТУ МУКАЧЕВА ПРОСТИЙ – ЗБІЛЬШУЮТЬСЯ ДЕРЖАВНІ СУБВЕНЦІЇ 

— Бюджет Мукачева за час каденції діючої  міської влади: цифри зростають, влада звітує  про мільярди…  

 — Якщо аналізувати наведені вище показники, на перший погляд може скластися враження, що з кожним роком бюджет міста зростає на майже 100 млн. гривень.  Цей феномен можна пояснити дуже просто. Збільшення бюджету міста пояснюється тим, що щороку збільшувались субвенції з державного бюджету для соціальних виплат та допомог.  Власні надходження, що надходять за рахунок платежів різних фізичних та юридичних осіб, які проводять свою фінансову діяльність на території міста, систематично не виконувалися, і це – з року в рік. Цей фактор і дає оцінку роботи нинішньої влади щодо забезпечення повного надходження до бюджету податків та платежів.  

До речі, показники міського бюджету розроблені і доведені до фінансових управлінь Міністерством фінансів України, фактично щороку не виконувались.

— Які причини невиконання доведених бюджетних показників?

— Можна назвати кілька причин.  Серед них: повна відсутність скоординованої роботи з суб’єктами підприємницької діяльності (фізичними та юридичними особами); відсутність роботи з підприємствами промислового комплексу — завод «Мукачівприлад», завод ЗКЛ, завод ЗТО, Мукачівський пивзавод, меблевий комбінат «ЕНО»; відсутність цілеспрямованої роботи на збільшення робочих місць на підприємствах, організаціях міста;  відсутність контролю за позитивними фінансовими показниками створених комунальних підприємств; відсутність перспективного плану розвитку міста із залученням інвестицій, та і, власне, відсутність самих інвестицій – як внутрішніх, так і зовнішніх.

ВІДСУТНІСТЬ СТРАТЕГІЧНОГО ЕКОНОМІЧНОГО ПЛАНУВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ МІСТА ПОРОДЖУЮТЬ ЗАНЕПАД  КОЛИСЬ ВЕЛИКИХ ПІДПРИЄМСТВ

— В чому причина відсутності інвестицій? 

 

— Хочу сказати кілька слів про те, чому протягом 4 років каденції міської влади інвестиції не надходили. Популістичні заяви мера та його команди, без реальних дій нічого не дали. База для залучення інвестицій була і є на сьогоднішній день. Це – перебудова та модернізація практично не діючих підприємств, про які йшлося вище. Ряд підприємств здійснюють свою діяльність на теренах міста,  в той час, як зареєстровані в інших районах, областях України, і відповідно, платежі надходять за місцем їх реєстрації.

Фактично занедбаний економічний блок нашого міста. Підприємства, організації, а саме: «Мукачівприлад», меблева фабрика «Ено», Завод торгівельного обладнання, Завод комплексних лабораторій, Мукачівський пивзавод – не здійснюють промислову діяльність. Відсутність стратегічного економічного планування діяльності підприємств міста породжують занепад цих підприємств. 

ЗА ОСТАННІ ЧОТИРИ РОКИ ЖОДЕН ІНВЕСТОР НЕ ВКЛАВ ВЕЛИКИЙ КАПІТАЛ У ЕКОНОМІКУ МУКАЧЕВА

За період каденції нинішньої влади практично зупинилося надходження інвестицій в економіку міста.  Фактично за чотири останні роки практично жоден інвестор не вклав власний капітал в економічну інфраструктуру  Мукачева. А це характеризує владу міста з негативної сторони. Очевидно – нема довіри… Інвестору не цікаво провадити діяльність при повній відсутності зацікавленості місцевої влади,  хоча все необхідне для притоку інвестицій у місті є: і вигідне географічне та транспортне розташування, і кількість робочих рук. Однак, відсутність кваліфікованих та професійних кадрів в сфері розробки інвестиційної привабливості  міста, відсутність належної економічної політики керівництва міста , так званої «молодої команди», і призводить до таких, плачевних результатів. 

— Чому потрібно говорити про важливість інвестування в економіку міста? 

 

— Залучення інвестицій дало б змогу реанімувати промислові підприємства міста, запустити виробництво, отримуючи, при цьому, певні фінансові результати та забезпечувати при цьому роботою чималу кількість жителів міста тут, вдома, на батьківщині.  Ще одна перевага, яку б мало місто – збільшення надходжень платежів до міського бюджету у вигляді податку з фізичних осіб (заробітні плати) та податків, що сплачуються юридичними особами до місцевих бюджетів. До речі, 60-70 % міського бюджету складає податок з доходів фізичних осіб.

— На що витрачаються кошти із міської скарбниці, яку, як відомо, своїми податками наповнюють фізичні особи, жителі, які працюють в місті?  Адже переважну частину надходжень, як ви щойно сказали, складають саме ці надходження.

 

— Говорячи про видатки, не можу не сказати про їх раціональне використання. Керівництво міста зацікавлене видатки передбачити таким чином, щоб мати від цього максимальний зик, наприклад, для збільшення власної заробітної плати, «втілювати» проекти, які потребують мільйонних витрат, велика частина з яких не врахована. Наводжу кілька прикладів: сумнозвісне будівництво ЦНАПУ, де, за оцінками експертів, вартість будівництва завищена на щонайменше 10 мільйонів, реконструкція скверу по вулиці Духновича, де невідомо-чому кошторис вищий за реальні ціни на  майже 3 мільйони, це питання продажу комунального майна, непрозоре розділення коштів, направлених на тендери та зменшення їх вартості, аби уникнути публічних закупівель, це питання благоустрою та стану доріг – на папері йдеться про видатки у десятки мільйонів, в той час, коли , наприклад, взимку 2018-2019 року дороги від снігу були не прочищені, в той час, як на ці потреби були списані ледь не мільйони. І таких прикладів десятки. Чому контролюючі органи не проводять перевірки? Хто і як нестиме відповідальність за розтрати бюджетних коштів? Чому ніхто у владі міста не переймається тим,  що гроші платників податків міста мають піти на розвиток Мукачева, його інфраструктури, створення робочих місць? Питання для мене, наприклад, відкрите.

ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ПОВИННО НЕСТИ КЕРІВНИЦТВО МІСТА

— Говоримо багато про бюджет міста. Чи реальним є його виконання? 

 

— Бюджет, який розробляється на основі показників, що доводяться Мінфіном, насправді є реалістичним. При правильному та професійному підході в процесі розробки та його виконання , надходження до міської скарбниці мали б збільшуватись на 20-30% щорічно.  Але, на превеликий жаль, без фахового підходу та за відсутності фінансового професіоналізму протягом останніх трьох років, міський бюджет виконується лише завдяки коригуванню річних показників доходів у меншу сторону. Відповідальність за невиконання бюджету повинно нести керівництво міста з фахівцями фінансово-економічного блоку виконавчої влади.

— Як оцінюєте роботу «молодої команди», адже маєте з чим порівняти – свого часу працювали в управлінських структурах міста 

 

— Для того, щоб оцінити роботу так званої «молодої команди», хотілось би зупинитися на таких фактах:  

 

  • Протягом чотирьох років не введено в дію жодного культурно-розважального чи спортивного комплексу – подивіться на  інші міста області: Хуст, Тячів, Ужгород, Берегово
  •  у  Мукачеві – повна відсутність оздоровчих комлексів  – басейнів, спортмайданчиків, не кажучи вже про те, щоб запрацювали нові
  • Попри обіцянки, у місті досі нема цілодобового водопостачання, відсутня модернізація систем водопостачання та водовідведення, у цілих мікрорайонах досі нема каналізації, асфальтного покриття на дорогах  – елементарних благ сучасної цивілізації
  • Досі нема освітлення на всіх міських вулицях
  • Не закінчене будівництво та реконструкція об’єктів, які повинні були бути завершені ще до початку або до середини 2019 року. До слова, спільно з фахівцями ми порахували.  У Мукачеві на реконструкцію деяких об’єктів в 2018–19 роках передбачили бюджетних коштів на понад 160 млн. гривень. Та якщо підрахувати, скільки реально коштують ремонтні роботи, то виходить сума на 73 млн. менша, ніж закладено у витратах мукачівських чиновників та представників влади. Наводжу конкретні приклади: реконструкція скверу поблизу готелю інтурист по вулиці Олександра Духновича . Вартість проекту – 5 мільйонів 193 тисячі, термін здачі – 30 червня 2019 року. Однак парк досі не здали. За підрахунками, вартість перевищено у майже 2 мільйони. Інший скандальний об’єкт: ЦНАП. Його здачу переносили  кілька разів, депутати міської ради вже навіть готові звертатись до суду, аби притягти до відповідальності недобросовісного підрядника, якого, до слова, «залучили» до будівництва, особи вкрай близькі до верхівки міста. За попередніми підрахунками, тут імовірних зловживань може бути на більш, як 10 мільйонів. Станом на 1 січня 2019-го тут використано нібито 24 мільйони, вартість будівництва– 34 мільйони. Саме у стільки ЦНАП обійдеться мукачівцям, і за підрахунками, тут зловживань, на ще не завершеному об’єкті, – на ледь не десяток мільйонів. На вулицю Шептицького, або «дорогу до «Сільверденда» – так у народі називають новозбудовану у терміновому порядку до сімейного магазину родини міського голови дорогу – з кишень мукачівців витратили 22 мільйони, причому є всі підстави вважати, що тут вартість завищена на майже 10 мільйонів. Палац культури. Тут у кошторис міста, простіше кажучи, народні гроші жителів Мукачева, заклали майже 60 мільйонів, однак його досі не здали в експлуатацію, і не відомо коли це станеться.  І таких об’єктів у місті вистачає. І що не об’єкт, чи грандіозна закупівля – черговий скандал та зниклі мільйони. Зайво списати з міського бюджету – сьогодні справа не складна, бо давно вже працюють схеми, як це можна зробити. Тож виходить, що кошти, які могли піти на будівництво вулиць чи інші ремонтні роботи жителі різних районів міста, просто пішли на інші потреби? Або комусь, можливо, до кишені, на перерозподіли – ми не беремося нічого стверджувати, тільки припускаємо, адже офіційні відповіді від представників влади отримати вкрай складно. Натомість місто на розбудову отримує мізер, а в деяких випадках взагалі нічого. Таких районів, як «Бороктелеп», у Мукачеві чимало. Ремонти міжквартальних вулиць та під’їздів до будинків не завершені, питання з дитячими майданчиками в усіх районах не вирішено, благоустрій також не на найвищому рівні. Питання надання якісних медичних послугу у Мукачівській ЦРЛ також під питанням. Бо до сьогоднішнього дня люди скаржаться на неналежні умови в лікарні, особливо на вбиральні та водопостачання.

У місті досі нема стратегії планування його розвитку із врахуванням пріоритетів та необхідних цілей

 Жителі Мукачева відкрито говорять про нецільове використання (розкрадання ) бюджетних коштів  протягом цілої каденції діючої міської влади, з приводу чого є неодноразові звернення до НАБУ 

— З чим звернетесь до жителів міста та чиновників? 

— У Мукачеві є ще над чим попрацювати, аби жити тут було комфортніше. Але, очевидно, керівники міста переймаються іншим. Кому цікаві проблеми пересіних містян, коли незаьаром знову вибори, тепер уже місцеві, до ОТГ?  А це – як відомо, справа затратна. Питання не одного мільйона . Тож і питання до мукачівців, чи влаштовує їх такий стан справ і надалі, чи готові зробити власні висновки.

 

Про автора

Вас може зацікавити

ЗАЛИШИТИ СВІЙ КОМЕНТАР

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

3 × four =